Historia Drużyny WOPR Nr 1 - Zalew Zemborzycki
Historia Drużyny WOPR nad Zalewem Zemborzyckim sięga początków powstania Zalewu Zemborzyckiego tj. 1974. Niestety akta drużyny z lat odległych uległy zniszczeniu podczas pożaru biura WOPR.
W latach 90-tych Drużyna miała swoją siedzibę na Wrotkowie a kierownikiem drużyny do 1998 roku był Włodzimierz Tkaczyk. Drużyna posiadała trzy łodzie motorowe jedną typu Mariusz z silnikiem Mariner 30kM, jedną typu Kameo z silnikiem Wietierok 18kM oraz jedną typu Kaga z silnikiem Wietierok 30 KM oraz 5 łodzi wiosłowych typu Jacek. Działalność drużyny obejmowała w tych latach działalność prewencyjną i ratowniczą na terenie Zalewu Zemborzyckiego jak i prowadzenie i organizacja wypożyczalni sprzętu pływającego na Wrotkowie (bosmanem przystani był instruktor ratownictwa Tadeusz Chmielewski) oraz corocznego Maratonu Pływackiego nad Zalewem Zemborzyckim - imprezy konkurencyjnej dla maratonu Jeziora Białego i wchodzącej w skład imprez zwanych potocznie Maratonem Pojezierza. Od 1996 roku drużyna WOPR nr 1 Zalew Zemborzycki w porozumieniu z MOSiR Lublin prowadziła kąpielisko strzeżone na Wrotkowie, kierownikiem kąpieliska był Grzegorz Rodzik.
W latach 1998 - 2001 drużyną kierował Grzegorz Rodzik i wtedy to właśnie drużyna wzbogaciła się o łódź motorową malibu z silnikiem FSO 1500. W roku 2000 drużyna WOPR nr 1 w porozumieniu z ajentem OW Marina - Graf-Marina została przeniesiona z Wrotkowa na Marinę gdzie znajduje się do dziś. W latach 2001-2008 drużyną kierował Jacek Mazurek, a od 2009 roku kierownikiem drużyny jest Grzegorz Rodzik. Od 2005 roku w porozumieniu z wydziałem kryzysowym Urzędu Miasta Lublin Drużyna WOPR nr 1 prowadzi prewencyjne patrole ratownicze w okresie letnim od maja do października w weekendy oraz dni ustawowo wolne od pracy.
Okres lat 2000 - 2005 był okresem trudnych zmian i transformacji drużyny, zarówno przeniesienie drużyny z Wrotkowa na Marinę jak i zmiany struktury wojewódzkiego WOPR w Lublinie nie wpłynęły korzystnie na rozwój drużyny. W wyniku zmian zarządu i polityki drużyna utraciła zaplecze bazowe w warsztatach Technikum Kolejowego w Lublinie, co znacząco wpłynęło na stan ilościowy posiadanego sprzętu pływającego. W 2005 roku drużyna rozbudowała swoją bazę o dwa blaszane kontenery oraz garaż murowany w budynku wypożyczalni sprzętu pływającego Marina, przyjmując pod swoje "skrzydła" komisję szkoleniową Rejonowego WOPR w Lublinie. W roku 2011 w wyniku pożaru instalacji elektrycznej drużyna musiała przeprowadzić remont pomieszczenia głównego. Od 2010 roku drużyna powiększyła swoje zasoby sprzętowe o skuter wodny Yamaha 110kM, od 2009 roku drużyna posiada swoją stronę internetową i forum.
Stan członków drużyny w zależności od roku wahał się w granicach od siedmiu do czterdziestu ratowników, a członkowie Drużyny WOPR Nr 1 do dziś prężnie działają w ramach struktur zarówno Rejonowego WOPR w Lublinie jak i WOPR województwa lubelskiego reprezentując drużynę i jej członków.